Dienstag, 3. Juni 2014

Keri flygare


Vättern runt, del 1: från Habo till Olshammar

Att runda en sjö är något som jag tycker om och som jag har gjort många gånger, oftast till fots, men även på cykel eller med båt, ibland till och med simmande - inifrån längs med sjöns stränder, för det är kul att vara i samma ögonhöjd med vattenfåglarna och att titta på träden och allt annat runt sjön ur detta perspektiv. Att runda en så stor sjö som Vättern har jag nog inte gjort förut, ja, det är ju lite som att runda ett hav...

Nu efter dessa fyra dagar kan jag säga att Vättern gjorde ett större intryck på mig än Vänern och jag vet ännu inte riktigt vad det beror på. Kanske för att det finns en hel del höjder runtomkring, och att se ner från dessa höjder på denna sjö det är nog verkligen något unikt, och varje gång är det dessutom något annat. Vattnet skiftar färg och struktur, luften är mer eller mindre genomskinlig, och det var aldrig så många båtar ute som det brukar vara här utanför i skärgården, bara några få - och även det ger sjön en speciell karaktär, tycker jag. Där ute får den vara för sig själv, och det är ju inte så många öar heller som gör att den stora vidden skärs i många små bitar.

Och vackra platser finns det runtomkring! På västra sidan är mina favoriter Hjo och sedan trakterna mellan Tiveden och sjön, som Folke Dahlberg helt enkelt kallar för Sjötiveden. Vackra kyrkor fick vi se i Habo och i Brandstorp, ja, träkatedralen i Habo bjöd till och med på gudstjänst när vi kom förbi, med manskör och sådant, där vi dessutom blev välsignade inför resten av resan...


Hm, riktigt har jag ännu inte smält alla dessa upplevelser och intryck, men för att hjälpa till läser jag nu Dahlbergs texter, som med sitt lyriska språk och de vackra teckningarna sjunker in som små pusselbitar bland mina egna blygsamma iakttagelser.





Diese Vätternrundfahrt war wirklich etwas ganz besonderes. Einen so großen See habe ich vorher noch nie umrundet, und es war wie eine kleine Weltreise, mit ganz unterschiedlichen Land- und Ortschaften. Ja, am besten ich erzähle ein bisschen mit den Bildern, die ich gemacht habe. Heute die von der Westseite des Sees.





* * *






* * *



Övervuxen båt, av Folke Dahlberg. Ägare: Mariestads kommun


Kommentare:

welle hat gesagt…

Vor vielen Jahren auf einer Schwedenrundfahrt landeten wir auch am Vätternsee. Es gab dort mitten im See eine Insel (falls ich mich richtig erinnere), die man mit dem Fahrrad erkunden konnte. Hab ich natürlich gemacht - wunderbar wildromantisch, wie auf deinen Bildern.

Solche Winkel gibt es auch auf dem Darß, liebe Kerri!

Keri hat gesagt…

Ja, die Insel heißt Visingsö und dort ist es sicher sehr schön. Auf einer Insel waren wir jetzt aber nicht bei unserer Rundfahrt.

Den Darß habe ich freilich nicht vergessen, aber als nächstes hole ich mir erstmal meinen Enkel hier nach Schweden. Er will endlich mal richtig Mittsommer feiern. :-)

Liebe Grüße!