Mittwoch, 30. April 2014

Valborg - Goethe - Barlach


Här ska ni få gissa vilket kvinnonamn som gömmer sig i den här rebusen, för när jag skulle göra det i samband med en gåta i geocaching då lyckades jag nämligen inte. Att det är han med hästsvans som är finansminister, det fick jag ju fram trots att jag aldrig sett honom på tv eller i tidningen, för jag läser ingen tidning och jag tittar inte på tv. Man kan ju googla. Men sen då? Hur skulle man bilda ett namn ur hans hästsvans och ett röstkort? Jag fattade ingenting...

Igår blev jag äntligen upplyst om att det skulle heta Valborg. Då så. Finns det verkligen flickor i Sverige som heter Valborg? Jag trodde det är bara något man brukar fira. Idag till exempel. Men sedan läste jag om henne, hon som blev helgonförklarad den 1 maj 870. År 870... Det var ett tag sedan. Och nu är ju egentligen bara de dansande häxorna (i Tyskland) och de firande studenterna (i Sverige) kvar av det hela. Eller hur?




Heute am Valborgsmässoafton gibt es hier im ganzen Land ziemlich wilde Studentenfeste und in Göteborg veranstaltet vor allem die Technische Uni eine Art Karnevalsumzug, die sogenannte Chalmerscortège. Da wird ziemlich die Sau rausgelassen, habe ich mir sagenlassen. Aber selbst habe ich mir das noch nie angeguckt, genauso wenig wie ich bisher im weltberühmten Vergnügungspark auf Liseberg war. Das ist mir alles viel zu trubelig.

Da blättere ich lieber im guten alten Goethe und gucke mir Holzschnitte von Ernst Barlach dazu an. Außerdem steht - schon wieder! - ein prima langes Wochenende bevor, und da gibt es allerhand vorzubereiten. :-)







Kommentare:

Per Blomkvist hat gesagt…

Vad hände med Bertha? Verschwunden?

Keri hat gesagt…

Detta var ett gammalt blogginlägg som - inte vet jag varför - plötsligt hade hamnat på första sidan...