Montag, 9. Dezember 2013

LOL


Det är bara 46 år mellan min mor och min dotter, och jag finns precis där i mitten. De relativt korta avstånden gör att jag nästan har ett slags systerförhållande till både min mamma och min dotter. Alla tre är vi nyfikna och upplevelselystna, vi bryr oss inte alltid om hur man ska vara eller bete sig i olika sammanhang, vi har svårt för att bli deppade och vi umgås hellre med vitsiga och kloka karlar än att ha en riktig väninna som kanske de flesta kvinnor har. Ingen av oss går till frissan och vi gör hellre något själva än att titta på tv, min mamma och jag snarare elektroniskt medan min dotter helst med händerna.

Bara tre månader efter att hennes sambo hade dött julafton 2010 skaffade min mamma en ny livskamrat. Så gör man egentligen inte efter så många år tillsammans, tycker säkert de flesta, men hon gjorde det, för hon kände sig ledsen och ensam och det ville hon inte vara. Tyvärr drack den nye mannen lite för mycket, något som hon inte hade märkt direkt från början, så hon började leta efter någon annan - och hon lyckades direkt tack vara internet. Nu har det unga paret redan varit tillsammans i ett helt år och nu var det äntligen dags att hälsa på i Norden.

"Varför kommer ni hit nu när det är mörkt och kallt?", undrade Herr Mås, något som han aldrig skulle göra, men de ville gärna uppleva Julstaden och det funkar ju inte på sommaren. För att guida runt på Liseberg hade jag skaffat en mycket kunnig guide, för jag har slagit vad med mig själv att man kan bo i Göteborg utan att gå på Liseberg någon gång. Det har jag redan lyckats med i mer än fyra år nu och vi ska se hur länge det funkar. Annars var vi utomhus och inomhus på dessa bara fem dagar under alla möjliga väderförhållanden: sol och regn och storm och snö och slask och tö. Och Jösses, vad vi hade roligt! Den nye mannen fick Herr Mås att skratta högt massvis med gånger, så ofta som han inte skrattar under en hel månad annars. Detta ska vi i alla fall göra om nästa sommar, för då vill de gärna uppleva midsommar i Sverige.





Ich hatte Besuch aus Berlin während der letzten Woche: Meine Mama und ihr Freund waren da. Ein kleines bisschen Sorge hatte ich wegen Herrn Möwe, weil er seit seinem Schlaganfall nicht mehr so hundert Prozent belastbar ist und ziemlich schnell irritiert, aber nun im Nachhinein muss ich sagen: Es waren für uns alle ganz wunderbare Tage und Herr Möwe hat so viel gelacht wie sonst in einem ganzen Monat nicht. Dass wir zu viert in nur zwei Zimmern gehaust haben, war auch überhaupt kein Problem. Es hätte sogar eine Einraumwohnung gereicht, denn gesessen haben wir eh nur in der Küche am großen Esstisch.

Das Wetter hat in diesen fünf Tagen wirklich alle Register gezogen: Sonne, Regen, Sturm, dann sogar noch viel Schnee und nachher viel Matsch. Aber auch einen herrlichen Sonnenuntergang hatten wir am Sonnabend und das Unwetter am Donnerstag haben wir im Seefahrtsmuseum verbracht. Herr Möwe konnte sich nicht so richtig vorstellen, dass man ausgerechnet Anfang Dezember in den Norden reisen möchte, aber die beiden wollten ein bisschen nordische Adventsstimmung erleben und ich denke, das ist ihnen ganz gut gelungen. Für den großen Weihnachtsmarkt und die Lappland-Zelte auf Liseberg hatte ich den Waldengel gebeten, als Guide auszuhelfen, denn dort kenne ich mich gar nicht aus. Ansonsten bin ich mit ihnen herumgezogen, etwas, was man ja sonst auch nicht so intensiv macht in der eigenen Stadt. Und das ist immer wieder schön.

Ja, ihr Lieben, danke für die wirklich lustige Gesellschaft und die vielen interessanten Gespräche. Und kommt ja im Sommer wieder, dann tanzen wir zusammen auf Brännö Brygga! ;-)






Kommentare:

Fru Decibel hat gesagt…

Ok, jag byter kön då.

Keri hat gesagt…

Nej då! Jag tycker jag har blivit lite, lite bättre med det på senaste tiden. Fick till och med lära känna din frissa! ;-)