Mittwoch, 25. Dezember 2013

Holiday on Ice


Lilla My är på besök hos Muminmamma-gräsänka och vi har mycket roligt. Hon far runt i köket och lagar mat, stora grytor med färggranna grönsaker, hon vandrar med oss och letar skatter, vi åker spårvagn tillsammans utan att betala, vi besöker Stadsmissionen på julafton med en ifylld autogiro-blankett och sedan firar vi jul med dem. Senare sitter vi hemma på andra sidan älven, vi äter pepparkakor med blåmögelost, vi dricker alkoholfri glögg och icke-alkoholfri snaps, vi pysslar och skrattar mycket. Den enda som slutligen lyckas med den där pysselstjärnan är trots allt Skogsängeln.

Idag tog jag med Lilla My till Ruddalens skrinnarhall, eller var det kanske hon som tog med mig dit? Så kändes det nästan för själv har jag ännu inte varit där, trots att jag egentligen gillar att åka skridskor. Ingen aning varför jag ännu inte testat detta. Men nu vet jag hur det funkar, allt är mycket enklare och billigare än i Tyskland och dessutom är hallen väldigt stor och man får inte använda klubba där. Lilla My susade omkring i sin kjol så snabbt att jag hade svårt att fota henne och med sin hårknut såg hon verkligen ut som bortsprungen från Mumindalen.






Kein bisschen Winter in Sicht, auch hier im Norden nicht. Aber hier im Norden haben wir wenigstens jede Menge Kunsteis, 12 Eishallen allein in Göteborg. Und heute wollten wir es haben, das Kunsteis. Die Kleine My ist nämlich zu Besuch bei der Muminmama und sie ist eine wilde Eisläuferin. Und also hat sie mich gefragt, ob wir nicht Eislaufen gehen könnten. Das habe ich irgendwie selbst noch gar nicht ausprobiert hier im Norden, weil ich immer so sehr auf meine Skier fixiert war, wenn es um Wintersport ging. Aber dann war es total unkompliziert und auch gar nicht so teuer und die Halle war riesig und überhaupt nicht voll. Dass ich da nicht schon eher mal hingegangen bin... Wie gut, wenn immer mal Besuch aus der alten Heimat kommt. Da probiert man wirklich das eine oder andere.






Keine Kommentare: