Samstag, 22. Juni 2013

Dans på Brännö brygga?


Igår letade jag efter Västsveriges längsta och vackraste midsommarstång, men tydligen kollade jag på alldeles fel ställen. Vid Nääs slott fanns det bara ett tyst hav av kamomiller och på slottscaféet kunde man äta midsommarbuffet, men ingen som dansade eller spelade dragspel... Midsommarbuffet åt vi dock inte där, för jag hade färskpotatis, lax och tre sorters sill hemma samt massvis med jordgubbar och vispgrädde. Proppmätt, men fortfarande nyfiken åkte jag sedan ut till Brännö, för där ville jag se hur folk dansar på bryggan. Men icke! På dansbanan satt det bara tre gamla gubbar som firade midsommar med varandra och med snack och med dryck. Och ingen fin och lång midsommarstång på Brännö heller, bara några enstaka små i trädgårdarna. Hm, firar inte byarna tillsammans längre?

Medan jag promenerade tillbaka till färjan sprang det tre blommiga tjejer ifatt mig. Jag - som främling - skulle vara statist i en midsommarlek, som tydligen hölls på Facebook. "Vet du, vi vill ju vinna i alla fall, vi måste vinna - och det tar bara ett par minuter..." Men så hittade de inte uppgiften i cyberrymden som de skulle göra med främlingen. "Då får ni leta upp en annan främling", sa jag. "För nu går strax min båt." Hm, kanske firar man de stora midsommarfesterna på Facebook numera?







Es war mein viertes Mittsommerfest im Norden. Und es war nochmal ganz anders als die Jahre zuvor. Eigentlich wollte ich ein bisschen von diesem Volksfest-Feeling mitnehmen, aber ein Volksfest haben wir gestern nicht gefunden. An zwei legendären Stellen habe ich nachgeschaut: beim Schloss in Nääs zusammen mit Herrn Möwe und später draußen auf der Insel Brännö allein. Viele herrliche Blumenkränze habe ich bewundert, einen sogar auf einem Männerkopf, aber keine große Mittsommerstange mit dem obligatorischen Ringelreigen rundherum. Wenn ich es vor drei Jahren nicht mit eigenen Augen im Schlosspark gesehen hätte, würde ich meinen, es ist ausgestorben. Oder vielleicht findet es ja auch inzwischen komplett auf Facebook statt...





Kommentare:

krakri hat gesagt…

Åh, dann hast du ja zwei meiner Lieblingsplätze an einem Tag besucht. In Nääs haben wir ja Hochzeit gefeiert und Brännö ist eine meiner Lieblingsinseln. :-)
Wärst du nach Undenäs gekommen, hättest du "richtig" Mittsommer mit uns feiern können. Inklusive Kubbspiel im Regen.

Kram,
Constanze

Keri hat gesagt…

Nun habe ich im Nachhinein von einem Geocacher erfahren, wo sie auf Brännö feiern. Es ist ein bisschen versteckt... ;-) Dann also im nächsten Jahr!

Liebe Grüße
Keri & Co