Montag, 14. Januar 2013

SandSations




Habe gestern mal wieder nachgesehen, ob das Meer noch da ist. Ja, es war noch da, aber es sah ganz anders aus als hier bei uns an der Felsenküste. Wenn man nur eine Stunde mit dem Auto oder mit dem Zug in Richtung Süden fährt, dann kehrt sich das Verhältnis aus Stein und Sand plötzlich ganz einfach um. Hier: viele Felsen, wenig Sand. Dort: viel Sand, wenige Felsen.

Aber das war auch mal wieder schön für eine Maid aus der Brandenburger Streusandbüchse. Denn im KüstenKiefernWald bin ich nämlich auch noch herumspaziert - und der ähnelt sehr den sandigen Kiefernwäldern in meiner alten Heimat...



Ehemalige Eisenbahntrasse zwischen Falkenberg und Halmstad.
Inzwischen macht sie einen Umweg um die Stadt. Schade...



Mich rühren die sandigen Wege
Im alten sandigen Land.
Die Heckenrosengehege.
Die Holderbüsche am Rand ...



Skrea Strand - Wasser, Sand und Eis



Jag föddes i ett sandslott som hör till det lilla kungariket Uckermark. Och det var sanden jag lekte med, inte bara i sandlådan, utan även vid havet och framför allt när min pappa byggde sommarstuga och grävmaskinen åt sig ner i jorden för att göra plats för källaren. Under ett tunt täcke av fattig matjord kom den genast fram: SANDEN. Fin och gyllen och full av oändliga möjligheter! Min syster och jag fick behålla en stor hög - och den förvandlade vi till allt man kan tänka sig. Ett arktiskt isflak med polarforskarens tält på, en djurpark med grottor och små dammar, skulpturer av hästar, hajar och lejon, ja, och sandslott förstås, pyntat med snäckskal och små skatter som vi hittade i skogen eller på soptippen...

Det är nog därför jag känner mig både barnslig och hemma när jag vistas i trakter där sanden är närvarande eller till och med dominerande. Och från Götaälvs mynning behöver man ju inte åka så väldigt långt söderut för att komma till sådana trakter. Igår vandrade jag i flera timmar vid havet och i tallskogen nära Falkenberg. Där finns det gott om sand. Där trivdes jag.




Hier sind verschiedene Leut gegangen.



Den här rotvältan var minst 3 meter hög!



 Skrea Strand - Hochstuhl


* * *



Sand och tallar finns det gott om där jag växte upp...



Keine Kommentare: