Sonntag, 5. Februar 2012

1,14 Filme pro Tag


I den där ödesdigra berättelsen, som så småningom ledde till att jag hamnade i Sverige, heter det bland annat så här: "Det går åt kraft att genomleva en stockholmsvinter. Det gå åt strumpor, honung och biobiljetter."
Nu har jag visserligen inte hamnat i Stockholm, fast nu känns det som om stockholmsvintern har hamnat i Göteborg ytterligare en gång. Som tur är har jag gott om varma strumpor - och det går åt en massa biobiljetter faktiskt. För nu är det filmfestival och jag skaffade biljetter för åtta föreställningar. Det var inte helt lätt att välja, men bland dem som jag såg hittills finns det sådana här pärlor som annars aldrig dyker upp i det vanliga bioprogrammet.



Den bästa film som jag sett på länge:

Сибирь. Монамур (Siberia. Monamour)



* * *


Ett udda kammarspel i de öde vidderna nånstans på Island:

Á annan veg (Either way)



* * *

Naturmystik, kärlek och våld i en sagofilm från Jakutien:

Покуда будет ветер (While the wind blows)



In dieser schicksalsträchtigen Erzählung, die irgendwie unaufhaltsam dazu führte, dass ich mich ein paar Jahre später in Göteborg wohnend wiederfand, gibt es unter anderem diese Zeilen: "Man braucht Kraft, um einen Stockholmer Winter zu überleben. Man braucht Strümpfe, Honig und Kinokarten." Nun bin ich freilich nicht in Stockholm gelandet, aber der normale mittelschwedische Winter ist nun auch dieses Jahr wieder hier an der Westküste angekommen - und ich bin froh, dass ich genug warme Socken habe. Kinokarten habe ich auch gerade jede Menge, denn es ist Filmfestival. Zum ersten Mal seit ich hier wohne, habe ich mich ausführlich mit dem Programm beschäftigt und ich habe acht Filme herausgesucht. Fünf davon habe ich schon gesehen und darunter waren diese drei Perlen, die mich besonders beeindruckt haben - und die wohl ansonsten nie den Weg in ein mittel- oder nordeuropäisches Kino gefunden hätten.








Kommentare:

Hausfrau Hanna hat gesagt…

Momentan behöver man också varma strumpor och mössor i den väldigt kalla Schweizvinter!
Och en glas (eller flera...)brännvin eller snaps ;-)
Och på bio gör den här film ett varm och glad hjärta: 'Intouchables'.
Den bästa film som j a g såg på länge...

Varma (!) hälsningar från Schweiz
Hausfrau Hanna

Keri hat gesagt…

Ja, det finns olika sätt att få upp värmen så här års... ;-)

Och filmen Intouchables står redan på min to-do-lista. Den måste jag se!

En varm kram söderut
skickar Keri