Dienstag, 27. Dezember 2011

Fanny och Alexander


... samt glögg och gröt

Igår var det ganska milt ute. Temperaturen klättrade i det närmaste upp till tvåsiffriga belopp. I Aftonstjärnans biosalong var det också ganska milt, kanske två eller tre grader varmare än ute. Jag satt där i alla fall helt påklädd med mina utekläder från klockan ett till klockan sju - för att se den långa versionen av Fanny och Alexander. Det var tredje gången som jag såg den. Första gången var i Jena under min studietid. Då var jag med i universitetets filmklubb och då gick det åt en hel natt för detta event. Jättekul! Andra gången var hösten 2006 efter min Norden-resa. Då låg jag ju i sängen i tre veckor med någon konstig feber som Norrströms Näck hade häxat på mig - för att locka mig till Sverige så småningom. Och då tittade jag också på den långa versionen av Fanny och Alexander, som jag hade lånat på DVD.

Men de båda första gångerna var det ju den dubbade versionen på tyska. Helt normalt, för det dubbas ju nästan alla filmer i Tyskland. Igår såg jag alltså för första gången filmen på originalspråk. Då var vi cirka 20 stycken som hade hittat till Aftonstjärnan denna andra juldag. Glögg och gröt fanns det för ungefär dubbelt så många människor, så vi förtärde rätt så mycket av både och för att hålla värmen. Jag trivdes i alla fall jättebra trots kylan - och nu upplevde jag ju filmen ännu intensivare med skådespelarnas äkta röster. Dessutom lyssnade jag extra noga på den sparsamma musiken. Direkt i början dyker det upp en bit av Schumanns pianokvintett, ett stycke som jag gillar väldigt mycket. Herr Mås - som varken sett Fanny och Alexander någon gång eller varit på Aftonstjärnan överhuvudtaget - fick njuta av kvintetten efter att jag hade kommit hem. Då ville jag ju höra hela den.





Gestern habe ich wieder einmal die lange Version von Bergmans "Fanny und Alexander" gesehen. Sie wurde als spezielles Weihnachtsevent in unserem gemütlichen kleinen Abendstern-Kino gezeigt. Glögg und Gröt (in diesem Fall nicht Hafer, sondern Milchreis) waren im Kartenpreis enthalten. Und davon brauchte es ziemlich viel, da es irgendwie ziemlich ungeheizt im Kinosaale war. Aber als echter Bergman-Bewunderer schreckt man schließlich vor nichts zurück. Während meiner Studentenzeit in Jena hatten wir im Uni-Filmclub mal eine ganze Nacht mit "Fanny und Alexander" verbracht. Gestern also nun zum ersten Mal dieser wunderbare Film in Originalsprache und das war natürlich ein ganz besonderes Erlebnis. So habe ich Weihnachten schließlich doch noch "rund" gemacht und meine Wehmut vom Heiligen Abend mit einem schönen Familientag und einem schönen Filmtag wieder kuriert.




Kommentare:

Triton hat gesagt…

Nun ists ja auch nich mal mehr ein Monat bis der Knirps Geburtstag hat. Dann müssen wir ganz viel Familie für dich konservieren! :)

Keri hat gesagt…

Jaaaa! :-)