Montag, 12. Dezember 2011

Der Schneeflockenschnippelgenerator


oder: Wer schnippelt die schönste Schneeflocke?

Es gibt Adventskalender mit Türchen und solche mit Schokolade hinter den Türchen. Oder welche mit vielen kleinen Schachteln oder Säckchen, die man selber füllen kann. Dann gibt es Kerzen, die man jeden Tag einen Zentimeter abbrennen kann, bis sie 24 cm kürzer sind. Solche hatten wir, als wir Kinder waren. 

Einmal habe ich jedoch einen ganz besonderen Adventskalender bekommen. Da hatte mein Sohn 24 virtuelle Schneeflocken geschnippelt, sie dann mit Sprüchen versehen und mir jeden Tag eine Spruch-Flocke auf die Arbeit gemailt. Zum Schluss hatte ich dann dort in meinem Büro einen riesengroßen Adventskalender an der Wand hängen!



1. Dezember 2005


Det finns olika slags adventskalender: Sådana som bara består av papper med små bilder bakom pappersdörrarna. Sedan finns det sådana där det dyker upp choklad i luckorna. Har man lust och tid kan man använda små askar eller små säckar där man själv stoppar in godis eller andra småsaker - och sedan ställer eller hänger upp för barnen. När jag var liten hade vi dessutom ett levande ljus som skulle tändas varje kväll och brinna ner en centimeter ungefär, tills det var 24 cm kortare. 

Den bästa adventskalender jag själv någonsin fått hade tillverkats av min son. Han hade klippt ut virtuella snöflingor på nätet och lagt till olika ordspråk eller andra visa ord - för att sedan skicka allt via mail till mig på jobbet. Jag skrev ut alla dessa flingor och hänge de på väggen i mitt kontor. Så blev det världens största och vackraste adventskalender!






* * *






Kommentare:

Hausfrau Hanna hat gesagt…

Så vackert!
Nästa år vill jag också ha en sådan adventskalender med snöflingor :-))

Hjärtligt Hausfrau Hanna

Keri hat gesagt…

Då är det kanske bäst att börja redan nu! ;-) Det är inte alls så lätt att få fram fina flingor - det krävs nog lite övning.

Eine schöne Weihnachtszeit!
Keri