Samstag, 15. Oktober 2011

Die Weisheit des Waldes


An einem schönen Herbsttag vor ziemlich genau einem Jahr hat der Wald im Vättlefjäll meine Kamera behalten. Beim Schatzsuchen am Orremossen muss sie mir aus der Jackentasche gefallen sein. Und dann war sie weg. Lange habe ich gesucht. Was ich damals gefunden hatte, war meine bisher trächtigste Pfifferlingsstelle. Ein Trost zwar, aber nur ein schwacher. Nun hat sich der Wald im Vättlefjäll endlich ordentlich bei mir revanchiert. Er hat mir einen Waldengel geschickt. Mit dem Waldengel aus dem Vättlefjäll kann man viele wundersame Sachen erleben, während man im Wald gemeinsam auf Schatzsuche ist. Verwunschenen Prinzen im Froschkostüm kann man begegnen oder kopflosen Trollen. Zahllose sprechende Steine liegen im Buchenwald, während über den Wipfeln majestätisch ein Adler kreist. Schon vor ganz langer Zeit verschwundene Wassermühlen hört man immer noch klappern. Und in den Felsen am Wegesrand wachsen blutrote Granatapfelkristalle. Ich finde, jeder einsame Waldwanderer sollte irgendwann mal einen Waldengel geschickt bekommen. Aber meinen, neee, den gebe ich nicht wieder her! :-)




För nästan precis ett år sedan förlorade jag min kamera i Vättlefjälls djupa skogar. Den trillade helt enkelt ur min jackficka medan jag var ute efter en skatt vid Orremossen. Jag letade länge, fast jag fann den inte. Skogen i Vättlefjäll skämdes dock lite och gav mig då massor med kantareller istället. Nå ja, tänkte jag, bättre än ingenting. Nu - efter ett år - har skogen i Vättlefjäll äntligen hittat på en rejäl ersättning för kamerastölden ifjol. Han skickade mig en skogsängel. Med skogsängeln från Vättlefjälls djupa skogar kan man uppleva besynnerliga saker, medan man är ute tillsammans för att leta skatter. Man kan träffa prinsar i grodkostym eller huvudlösa mossetroll. Massor med talande stenar ligger i bokskogen, medan en stor örn seglar högt ovanför trädtopparna. Gamla vattenhjul som ruttnat för länge sen går fortfarande att lyssna på. Och i bergets svarta blottningar syns underliga kristaller av granatäpplets färg. Jag tycker alla, som ibland känner sig lite ensamma i skogen, borde få en sådan skogsängel. Fast inte min, honom behåller jag! :-)

 


 Siamesische Buchenzwillinge




 



Moderne Waldengel haben keine Flügel, sondern GPS-Empfänger.
(Bild: www.geocaching.com)


Keine Kommentare: