Montag, 24. Oktober 2011

Bis 36 zählen


Meine Bonus-Enkeltochter Ida ist fünf. Gestern hat sie bis 36 gezählt. Das hat mich ziemlich verblüfft. Vielleicht hätte sie noch weiter gezählt, aber mehr als 36 kleine gelbe Strandschnecken habe ich noch nicht in meiner Sammlung. Immer wenn ich auf den Inseln bin, dann sehe ich mich nach ihnen um. Sie sind so klein und haben eine so spezielle Farbe, dass man immer denkt: Oh, hier hat einer Maiskörner ausgekippt. Nachdem Ida gestern fertig gezählt hatte, sind ihr natürlich die kleinen Schnecken alle runtergefallen. Es war lustig, wie die ganze Familie auf dem Küchenboden herumgekrochen ist, um alle meine klitzekleinen Schneckenhäuschen wieder einzusammeln. Hinterher waren es jedenfalls wieder 36. Da waren Ida und ich zufrieden.




Ett av mina tre bonusbarnbarn heter Ida och hon är fem år gammal. Igår räknade hon ända till 36. Det blev jag imponerad av. Jag tror inte jag kunde räkna till 36 när jag var fem. Kanske hade Ida räknat ännu längre om jag haft flera av de småsmå gula snäckskalen. Alltid när jag är ute på öarna kollar jag om jag kan hitta dem. De är så små och så är de så gula som majskorn. Efter att Ida hade räknat färdigt ramlade förstås alla snäckskal ner på golvet - och det var jätteroligt hur hela familjen kröp omkring på köksgolvet för att plocka upp dem igen. De lyckades i alla fall med alla 36 stycken. Då blev jag glad och Ida med.


Trubbig strandsnäcka (Littorina fabalis) är släkt med vanlig 
strandsnäcka (Littorina littorea) som gett namn åt Littorinahavet.



Keine Kommentare: