Donnerstag, 25. November 2010

Keep your feet warm!


Vädret tycks vara ute efter nya rekord. Så mycket snö och kyla redan i november! Igår var det klass-2-varning för Kalmar län på grund av mycket snöfall med drivbildning. Jag ska vara ute hela dagen i övermorgon - just i Kalmar län. Tillsammans med vår prepensionära kursledare och de andra blivande naturguider kommer jag att titta på gamla kulturminnen som finns lite överallt i de småländska skogarna. Spår efter det hårda bondelivet på 18-talet, om de nu syns med så mycket snö ovanpå. Då gäller det i alla fall att vara förberedd med en stor termos och varma kläder. Igår uppsökte jag därför den fyrvåningshöga myrstacken vid Järntorget, där Frälsningsarmén håller till med sina begagnade kläder och lite allt möjligt. En rejäl ylletröja var jag ute efter - och den hittade jag faktiskt, till och med rätt roligt mönstrad. Tjocka strumpor av angorakanin hade jag redan köpt på LIDL för ett tag sedan. Tillsammans med Måsens finska pälsmössa och mina andra tjocka kläder borde jag vara väl rustad nu inför lördagens utmaningar. Dessutom lovade kursledarna en riktigt stor korveld den här gången. Ska vi se hur det blir.


Ziemlich kalt in Orrefors am Wochenende!


Das Wetter ist mal wieder auf neue Rekorde aus. Heute sagte das Radio, dass dieses Jahr wohl der kälteste November seit neunzehnhundertirgendwas werden wird. In der Gegend um Kalmar wurde gestern eine mittlere Warnung wegen viel Neuschnee mit Verwehungen ausgerufen. Ich werde am Samstag einen ganzen Tag im Freien verbringen, just in der Gegend um Kalmar. Diesmal wollen wir nach den Zeugnissen vergangenen Bauernlebens in den småländischen Wäldern suchen. Da gilt es, gut vorbereitet zu sein - mit einer großen Thermosflasche und warmen Sachen. Deswegen war ich gestern bei der Heilsarmee am Eisenmarkt. Die haben dort einen riesigen Ameisenhaufen, der sich über vier Etagen erstreckt - voll mit Second Hand. Einen richtig warmen Wollpullover wollte ich mir zulegen. Und den habe ich tatsächlich auch gefunden! Ein Paar dicke Strümpfe aus Angorakaninchen hatte ich mir schon vor einer Weile bei LIDL gekauft. Dazu die feine finnische Pelzmütze, die mir Herr Möwe ausborgen will - und ich bin gut gerüstet. Auf zu neuen Taten!






Keine Kommentare: