Sonntag, 25. Juli 2010

Svenska klassiker?


På onsdag börjar äntligen vår egen lilla sommarsemester. (Herr Mås är ju ordförande i en badförening nu, som regelbundet dyker upp i regionens tidningar och på radion - och då kan vi inte resa bort mer än en vecka på sommaren i år...) Jag vet inte om jag hinner läsa så mycket under en vecka bland Dalarnas skogar och sjöar. Dessutom ska vi hälsa på vid Siljans stränder där Måsens syster bor samt kolla upp det som finns kvar av Måsens rötter i Ramnäs socken. Hans morfar ägde en del skog där förr i tiden och den borde vi vandra igenom säger Måsen.

Nå hursomhelst, i alla fall frågade jag min väninna, som egentligen är min musikfé, vilken bok hon tycker är en svensk klassiker, eftersom åtminstone en svensk klassiker vill jag läsa under semesterveckan. Det blir ju en hel del tågresor som är bra för sådana avancerade litteraturstudier. Precis som jag hade väntat mig rekommenderade musikfén inte bara en enda bok, utan hon skickade en hel lista, för hon hade även frågat människorna runt omkring sig. Här kommer den lista som jag fick häromdagen:

Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
Röda rummet
Hemsöborna

Det går an

Utvandrarna
Raskens

När nässlorna blomma
Tjänstekvinnans son
Markurells i Wadköping
Doktor Glas


Jag avslöjar ännu inte vilken bok jag kommer att ta med mig, eftersom nu frågar jag mina kära svenska läsare:

Vilken bok tycker du är en svensk klassiker?




Schwedische Literaturklassiker?

Am Mittwoch fängt endlich unser eigener kleiner Sommerurlaub an.
(Da Herr Möwe nun der ständig nachgefragte Vorsitzende in einem der merkwürdigsten Badevereine an der ganzen Westküste ist, können wir uns diesen Sommer nur eine Woche wegtrauen.) Ich weiß noch nicht, ob ich wirklich viel Zeit zum Lesen haben werde dort in Dalarna, zwischen Wäldern und Seen sowie verschiedenen Ausflügen zu Herrn Möwes Verwandtschaft und an die Plätze seiner Kindheit im Västmanland - aber einen schwedischen Literaturklassiker will ich auf jeden Fall in meinen Koffer packen. Und so fragte ich meine beste schwedische Freundin, welchen Klassiker ich ihrer Meinung unbedingt lesen sollte. Ganz wie erwartet mailte sie mir nicht nur einen einzigen Titel, sondern gleich eine ganze Liste:

Selma Lagerlöf: Die wunderbare Reise des Nils Holgersson...
August Strindberg: Das rote Zimmer
August Strindberg: Die Leute auf Hemsö
Carl Jonas Love Almqvist: Die Woche mit Sara
Vilhelm Moberg: Bauern ziehen übers Meer
Vilhelm Moberg: Raskens (gibts nicht auf Deutsch)
Harry Martinson: Die Nesseln blühen
August Strindberg: Der Sohn einer Magd
Hjalmar Bergman: Markurell
Hjalmar Söderberg: Doktor Glas

Welches Buch ich nun letzendlich einpacken werde, verrate ich noch nicht, denn zuerst will ich euch auch mal fragen:

Welches Buch ist für dich ein schwedischer Klassiker?




Kommentare:

waldviertelleben hat gesagt…

da kann ich dir ja nur feine urlaubstage wünschen. ich war gerade kurz in stockholm und bin ganz begeistert von dem schönen land.
lg
ingrid

Einar J hat gesagt…

Hjalmar Söderbergs "Den allvarsamma leken" - den klassiska svenska kärleksromanen - borde också stå med på listan.
Glöm inte heller Willy Kyrklunds "Solange" - en liten tät roman om en ung kvinna från 1951 som kanske kommer att fånga ditt intresse för dennne moderne klassiker i den svenska litteraturen. Men kanske har du redan läst dessa båda...

Keri hat gesagt…

Liebe Ingrid, ich habe mir deine Reiseimpressionen angesehen - und bin sehr beeindruckt, wie treffend du alles beschreibst. Wenn du magst, zeige ich dir auch gerne mal die Westküste! :-)

Nun wieder Sommergrüße
Keri

Keri hat gesagt…

Hej Einar,

jag visste att du inte skulle kunna låta bli att skriva en kommentar! ;-)

Nej, "Den allvarsamma leken" känner jag inte till och jag är mycket tacksam för tipset.

Några finlandssvenska författare däremot tyckte jag redan om innan jag lärde mig svenska. Det är främst Edith Södergran, Bo Carpelan - och Willy Kyrklund. "Solange" finns faktiskt på tyska i en antologi som gavs ut på 60-talet i DDR. Jag har alltså läst den både på tyska och på svenska. En unik berättelse!