Mittwoch, 7. Juli 2010

Om drakar och märkliga sammanträffanden


Det sitter en stor och elak drake utanför ingången till vetenskapens templar. Den heter Antagningen. Helst skulle den vilja elda upp alla papper som inte är lika de andra pappren. Men det får den inte. Så eldar draken upp dem med ord - och samtidigt blir kanske en massa människor diskriminerade och kränkta. Alla som gick i skolan under DDR-tiden till exempel. När vi var i femte klass började vi inte med engelska utan med ryska som första främmande språk. Eftersom detta var obligatoriskt och inget att välja på, tyckte de flesta inte särskilt om att lära sig ryska, fast jag gjorde det. Vad spännande med nya bokstäver och vilka roliga visor vi lärde oss sjunga! Efter två år kunde man välja mellan engelska och franska som andra främmande språk. (Detta var inte obligatoriskt och det finns faktiskt ganska många "Ossis" som aldrig läst mer än ryska...) Då i årskurs 7 valde jag franska. Jag var ju Jules Verne fanatiker! Engelska hade jag egentligen ingen lust alls att läsa, men jag blev tvungen ännu två år senare för studentexamen kunde man bara ta med engelska som andra främmande språk.

Det här mejlet fick jag igår som svar på mitt lite kokande brev:


De borde heta Icke-Antagningen... Eller SESAM.


Än så länge har jag inte ringt till Bryssel eller Bologna - men nästan till hela Småland. Nåja, till Kalmar och Växjö i alla fall. Där blev jag väl bemött av en massa trevliga och hjälpsamma människor. Kursledaren till exempel. Han svor som en borstbindare över antagningsdrakens beteende. Nu har han och några tjejer hand om mitt ärende och de verkar vara väldigt intresserade att jag lyckas med att komma in. Lite dumt är bara tiden på året: De flesta finns ju inte på plats nu, nästan alla har semester. Det är för övrigt en väldigt konstig timing: Man skickar in sin ansökan redan i mitten av april - och sedan får man vänta till början av juli innan det händer överhuvudtaget någonting. Nu har det äntligen hänt något, men då finns nästan ingen att prata med.


* * *

Efter dagens alla samtal och rörelser satte jag mig i soffan med en bok som jag hittade på Stadsmissionen för några veckor sedan. Den heter "Nära trädet", utgiven 1996, och den innehåller små essäer om "livet kring naturens ljusbärare" samt jättefina akvareller. Jag läste lite här och där och undrade någon gång vilka de var som hade skrivit de små klenoderna. Bland skribenterna hittade jag ett namn som jag genast kände igen: Jamen, det var ju min kursledare som jag hade pratat med samma dag! Ibland händer det märkliga sammanträffanden...

PS: På hela kurslitteraturlistan finns inte en enda bok på engelska.


Kursledaren tillsammans med studenterna ute på fältet

 

* * * 

Att fånga ögonblicket!




Von kleinkarierten Drachen und fluchenden Essayisten


Vor dem Eingang zu den Tempeln der Wissenschaft sitzt ein Drache. Er hat eine Krokodilhaut, die ist kleinkariert - und er hasst Papiere, die anders sind als andere Papiere. Am liebsten würde er alle diese andersartigen Papiere mit seinem Feueratem zu einem kläglichen Aschehaufen verbrennen. Da er das aber nicht darf, verbrennt er solche Papiere mit seinen Worten. Diese Worte können bewirken, dass ganze Völkerstämme diskriminiert werden und einzelne Menschen sich nicht ernstgenommen oder gar gekränkt fühlen.

Wir Ossis zum Beispiel. Wir Ossis und die Fremdsprachen. Ich hatte eigentlich nix dagegen, ab der 5. Klasse Russisch zu lernen. Die neuen Buchstaben fand ich spannend und das riesige Land mit seiner so vielfältigen Kultur interessierte mich wirklich. Die meisten in meiner Klasse fanden es allerdings doof und sie lernten nur ungern Russisch. In der 7. Klasse konnte man dann - freiwillig - mit einer zweiten Fremdsprache anfangen: Englisch oder Französisch. Da diese Stunden oft am Nachmittag waren, nahmen nicht besonders viele teil. Und deshalb gibt es eine ganze Reihe Ossis in meinem Alter, die nur Russisch in der Schule hatten und nicht mal Englisch. Ich habe damals mit Französisch angefangen, weil ich Jules Verne angebetet habe. Dieses erwies sich leider als Sackgasse, weil wir nach zwei Jahren plötzlich keinen Lehrer mehr hatten und ich sowieso auf Englisch umsteigen musste für das Abitur.

Gestern kam wieder Post vom Großen Kleinkarierten Drachen. Er sagt: Wenn man nicht von der 5. Klasse an Englisch in der Schule hatte, darf man in Schweden nicht studieren. Oder man muss einen Test ablegen. Da in meinem Fall zu sehen ist, dass Englischkurse in mein Universitätsstudium eingingen, werden sie vielleicht eine Ausnahme machen. Andere Drachen müssen das jetzt nochmal prüfen.

Bevor diese Mail kam, hatte ich aber schon eine ganze Menge telefoniert, beinahe mit halb Småland, mit Kalmar und mit Växjö jedenfalls, also dort, wo das Fernstudium angeboten wird, auf das ich so scharf bin. Unter anderem hatte ich ein längeres Gespräch mit dem Mann, der den Kurs dann leiten wird. (Es ist der etwas kräftigere dort oben auf dem Bild.) Er fluchte wie ein Rohrspatz, als ich ihm vom Großen Kleinkarierten Drachen berichtete. Zum Schluss gab er mir weitere Telefonnummern von Leuten, die sich mit solchen Drachen auskennen, und er versprach mir, dass alles gut werden würde. Nun habe ich also verschiedene Leute an der Uni dort in Småland auf mein Problem aufmerksam gemacht - alle waren weder drachenartig noch kleinkariert, sondern durch die Bank weg ehrlich interessiert - und ich hoffe, dass irgendwer das jetzt irgendwie für mich deichselt.

...

Abends setzte sich die Möwe dann ein Hörbuch auf die Ohren, während ich mir ein Buch aus einem Stapel mit Büchern zog, die ich mal vor einer Weile hier bei der Stadtsmission mitgenommen hatte. (Ich sage "mitgenommen", denn sie kosteten so gut wie nix...) Es ist ein Buch mit Essays, die alle was mit Bäumen zu tun haben. Außerdem gibt es herrliche Aquarelle zu begucken.
Ich las ein bisschen hier und dort - es waren nachdenklich machende und zum Teil rührende Texte - und nach einer Weile war ich neugierig auf die Verfasser der Essays. Und siehe da, einen Großteil dieser kleinen Kleinode hatte der gleiche Mann geschrieben, der nur ein paar Stunden zuvor am Telefon so herzhaft geflucht hatte. Mein Kursleiter. Wenn alles klappt.



* * *

Nur zur Info:
Nicht ein einziges Buch auf der Literaturliste zum Kurs ist auf Englisch.


* * *




Kommentare:

Vio hat gesagt…

Ach Mensch, Keri... ich drück Dir ganz dolle die Daumen! :)

Keri hat gesagt…

Ich denke, es wird klappen. Ich habe ein gutes Gefühl - und inzwischen etliche Leute, die mir helfen. :-)

krakri hat gesagt…

Super, dass du die Uni kontaktiert hast! Ich frag mich sowieso, warum alles über Strömsund laufen muss. Per muss sich ja jedes(!!!!) semester für seinen Studiengang bewerben, obwohl es ein 5-jähriger Studiengang ist. Sinnlos!

Ich drück die Daumen!!!

Fru Decibel hat gesagt…

Vi är inte ett dugg förvånade. Här kan man säga att antagningen är feset vurpen.
Händige Herrn har inte tagit studenten. Han kom in på musikhögskolan. De hade antagningsprov samt intelligenstest.Han fick efter utbildningen anställning på samma ställe och kom att undervisa på universitetet i 37 år. Vid något tillfälle erbjöds personalen att läsa musikvetenskap, vilket han hoppade på. När det var dags att tenta, fick han veta att han inte fick tenta på grund av att han inte hade studentbetyg i engelska.
Däremot har han fått vara opponent på masteruppsatser på engelska.
Naturligtvis kommer det att ordna sig för dig, för de vill så gärna ha studenter, men det är då attan att det ska vara så krångligt och att Sverige kan vara så byråkratiskt och idiotiskt.

Keri hat gesagt…

Ja, nu tycks det hända någonting där på studera.nu...

Lite mystiskt, jag kommer inte längre in till mina olika alternativ. Men ordet "obehörig" kan jag inte heller hitta längre, nu står det "Urval förbereds/körs" där istället. Jag hoppas, det är ett bra tecken. ;-)

Fru Decibel hat gesagt…

Mig brukar de påminna om att de inte har mitt studentbetyg. Men till slut brukar de se att jag redan har några akademiska poäng (355,5) och då brukar jag få läsa lite till.