Sonntag, 11. Juli 2010

Die Makrelen sind anderswo


In Deutschland haben wir die Spargelsaison, hier in Schweden (oder vielleicht auch nur an der Westküste?) gibt es dafür die Makrelensaison. Ich weiß nicht genau, wann sie anfängt und wieder aufhört, im Winterhalbjahr gibt es jedenfalls keine frischen Makrelen zu kaufen. Wir essen beide sehr gerne gebratene Makrelen und so besuche ich regelmäßig den kleinen Fischladen hier bei uns im Kiez. Vor ein paar Tagen war ich wieder einmal dort. An der Tür hängt nun ein großes Schild: Im Juli haben wir Ferien. Am 3. August machen wir wieder auf. Das finde ich ganz schön heftig: Mitten in den Makrelensaison den Fischladen zuzumachen! Nun muss ich immer bis zur Fischkirche radeln, um uns frische Makrelen zu beschaffen. Und das bei der Hitze...

Aber dafür blühen nun auch hier endlich die Linden. Na ja, warum nicht: Einmal weniger frische Makrelen und dafür zweimal die Lindenblüte. Manchmal muss man die Dinge nehmen (und dann auch schätzen!) wie sie kommen.





Makrillarna har semester

I Tyskland har vi sparrissäsongen, här i Sverige (eller bara på Västkusten?) finns makrillsäsongen istället. Sparrissäsongen slutar redan den 24 juni, medan makrillsäsongen varar ända till oktober - och bara då går det att köpa färsk makrill i fiskbutiken. Eftersom herr Mås och jag tycker mycket om stekt makrill så är jag regelbundet kund hos vår lilla fiskbutik vid Kusttorget. Den heter "Kustens fisk", fast det finns också fisk från insjöar att köpa. En gång handlade jag gös från Mälaren där i alla fall.

Häromdagen ville jag återingen köpa färsk makrill för vi var sugna på den. När jag kom fram till Kusttorget tvärstannade jag och blev helt förbannad. "Nu har vi semester och öppnar igen den 3 augusti" säger en stor tavla som hänger i butikens dörr. Får man stänga en fiskbutik när det är makrillsäsong? Det tycker jag inte. Ingen skulle i varje fall våga stänga en grönsaksbutik under sparrissäsongen i Tyskland. Nu får jag cykla ända till Feskekôrkan för att handla hem färsk makrill. Nu när det är så varmt... Medan man cyklar till Feskekôrkan passerar man å andra sidan många lindar som blommar nu till fullo. Den lukten får jag alltså på köpet. Redan i Berlin för knappt en månad sedan blev jag ju nästan berusad av lindblommorna.





Keine Kommentare: