Montag, 5. Juli 2010

Detta gör jag väldigt sällan: Att koka av vrede


I april sökte jag till en 50%-distanskurs på Linnéuniversitetet. Kursen heter Naturupplevelseguidning I och den lockar mig verkligen mycket.
I lördags fick jag reda på hur det står till där uppe i Strömsund med min anmälan. Jag bedömdes som obehörig. Ganska upprörd mejlade jag direkt och frågade: VARFÖR??? Idag fick jag svaret och nu är jag ännu mera upprörd.




Som reaktion sände jag de här raderna alldeles nyss:

------------------------------------

Hej Karin,

jag vill PRECIS veta vad som är fel på mina meriter! Det kan ju inte vara sant! Hur kan man skriva ett sådant svar? Som om jag vore någon dumstrut som helst...

Nu till de tre saker som du nämnde:

(1) godkänd Gymnasieutbildning
Jag har strålande tysk studentexamen, var bästa student i hela årgången. Studentexamen "Mit Auszeichnung" - med utomordentligt beröm - det lyckades bara några få med på den tiden.

(2) godkänd Engelska A
Betyg i engelska finns både på min studentexamen och på mitt diplomintyg i psykologi efter fem år på ett av Tysklands bästa universitet. Det borde räcka i alla fall!

(3) godkänd Svenska B
Jag har godkänd TISUS-examen från maj 2009. Så här står det på SU:s webbsida: "TISUS är ett behörighetsgivande test i svenska språket. Det är avsett för dig med utländsk gymnasieutbildning som planerar att söka till akademiska studier i Sverige och som saknar betyg i svenska."

VAD är det som är fel på mina meriter? Och hur gör man för att överklaga era bedömningar?

Hälsningar
Kerstin Schmidt

-----------------------------------

Jag hoppas man märker att jag är väldigt arg. Och jag känner mig verkligen diskriminerad hur som helst. Att inte låta mig läsa en kurs för naturguider efter allt jag redan har lärt mig. Vilka förbannade byråkrater! Vet kanske någon vilka möjligheter man har att överklaga deras bedömningar?




Sie lassen mich nicht mitspielen!

Dass ich an der Tucholskyschule in der Nähe von Hindås kaum eine Chance habe, das hatte ich mir schon gedacht. "Was? Du hast kein bisschen an einer schwedischen Hochschule studiert? Und Deutsch als Fremdsprache hast du auch noch nie unterrichtet? Na, wir werden das prüfen. Aber ich glaube, das wird nichts..." Dass sich eine Schuldirektorin am Telefon mit "Camilla" meldet, ist schon ein bisschen merkwürdig und manchmal geht mir das ewige Geduze ziemlich auf den Keks... Na ja, Schwamm drüber.

Aber etwas anderes haben sie mir heute angetan und das macht mich richtig sauer. Die Einschreibefrist für alle Hochschul- und Unikurse ab August war am 14. April abgelaufen. Ich hatte mein Ansuchen für einen 50%-Distanzkurs zum "Naturerlebnisguide" pünktlich eingeschickt und wartete nun brav bis Anfang Juli auf das Beurteilen meiner Unterlagen. Ja, so lange dauert das.
Am Freitag stand dann endlich was auf der Webseite, die zum meinem ganz persönlichen Ansuchen gehört: Du bist nicht ausreichend qualifiziert für einen solchen Kurs. Ich stutzte und dachte, na, da haben sie wohl was verwechselt. Und postwendend schrieb ich eine Mail: WARUM NICHT? Vorhin kam die Antwort - und die haut mich richtig aus den Socken.

Eine oder mehrere der folgenden Voraussetzungen sind nicht erfüllt: anerkannte Gymnasialausbildung, anerkanntes Schwedisch B und anerkanntes Englisch A. Deine grundlegende Eignung ist damit - nicht erfüllt.

Verdammt nochmal, aber ich habe doch alles hingeschickt! Mein Abi, mein Diplom, meinen TISUS-Test. Mit diesem Test belegen ausländische Studenten, dass sie das Recht haben, an schwedischen Hochschulen und Universitäten zu studieren. Ich werde rasend, wenn mir einer weismachen will "Dafür bist du zu doof." Sogar durch die beiden Mathekurse in einem Bachelorstudiengang für Informatiker habe ich mich mal durchgebissen. Das war das Heftigste, was ich mir je angetan habe. Und jetzt wollen diese Bürokraten mich nicht Kräutlein und Endmoränen, Lagerfeuermachen und Vogelstimmen lernen lassen!?
Mein Gott, das meiste davon hatten wir doch sicher schon in Heimatkunde! Eigentlich brauche ich ja nur die ganzen schwedischen Begriffe und einen guten Schwung Naturerlebnispädagogik. Aber ich will DAS PAPIER! Denn ohne das geht hier ja so gut wie gar nix. (Siehe oben.)

Na, mal sehen, diesmal gebe ich nicht klein bei. Habe schon einen saftigen Brief verfasst. Und wenn Herr Möwe nachher vom Meer zurück ist, dann überlegen wir mal gemeinsam, was man da machen kann. Er ist schließlich Rechtsanwalt. Diesmal will ich mir das erkämpfen.

Kommentare:

krakri hat gesagt…

Hej Keri,
jag tror att problemet är engelskan. Du måste ha Engelska B för att få en grundläggande behörighet. Men det borde stå i kursplanen.

Kontakta även institutionen direkt! Det kan även gå den vägen.

Många hälsningar från en nybliven doktorand!

Styrkekram

Bengt O. hat gesagt…

Beklar djupt. Hoppas att du orkar ta den här fighten. Om du inte får rättelse omedelbart vill jag föreslå att du kollar vad EU-lagstiftningen säger. Man kan få hjälp både från Bryssel och från EU-kontoret i Stockholm.

Svenska myndigheter och företag struntar ibland fullständigt i gällande lagstiftning. Som exempel kan jag nämna Telia och SL.

Sen är ju själva meddelandet närmast oförskämt men det är en sak som du måste vänja dig vid i kontakter med myndighetspersoner i Sverige och sådana som anser sig vara det.

Lycka till.

krakri hat gesagt…

Hej igen!

Jag hade fel. Det krävs bara Engelska A för att få den grundläggande behörigheten.

Men som sagt, kontakta institutionen direkt. :-)

Fru Decibel hat gesagt…

Ja, jag tror nog att hon får be om ursäkt för sitt misstag. Jag tror helt enkelt att hon missat dina papper. Hon kanske hade lagt någon veckotidning ovanpå din pappersbunt.

Keri hat gesagt…

Tack, mina kära vänner, för alla era tips och uppmuntringar. Medan jag väntar på svaret från Strömsund ska jag alltså skriva till universitetet i Växjö. Eller ringa. Samtidigt vill jag överklaga bedömningen skriftligt. Den texten hjälper mig herr Mås med. Han är ju advokat.

Und eine dicke Gratulation nach U:a für die frischgebackene Doktorantin! :-)

Einar J hat gesagt…

Så häpnadsväckande dumt och inkompetent!
I dessa "Bologna-processens" dagar sitter det alltså någon okunnig och bekväm byråkrat och lägger en traditionell svensk mall över ett lite annorlunda ärende.
Människan borde omedelbart lämna sitt jobb!
Jag kan inte tänka mig annat än att du får rättelse.

Thomas Nydahl hat gesagt…

Underbart att se att du ryter! Det hade jag också gjort. Jag hoppas det går vägen - annars är det väl ofta så att rytandet blir ännu ett skäl för Maktens småfolk att sätta fler krokben. Men det finns inga alternativ, man måste ryta och när man gör det med sådan stil som du så... lycka med fortsättningen!

Keri hat gesagt…

Tack Einar och Thomas för era kommentarer! Visst, jag ger mig inte - och idag ser det faktiskt redan lite ljusare ut med mitt ärende. Lyckligtvis finns ju inte bara dumma människor där ute. Men om jag inte hade gjort någonting, då hade ingen brytt sig. Det finns säkert folk som inte vet eller inte vågar protestera. Vad tragiskt för de som blir offer av sådana där pappersidioter!