Sonntag, 27. Juni 2010

Wenn die Igel in der Abendstunde


Nun habe ich mich doch mal wieder beworben. In einer kleinen Dorfschule ganz nahe bei Hindås wird im neuen Schuljahr ein halber Deutschlehrer gesucht. In Hindås verbrachte Kurt Tucholsky die letzten Jahre seines Lebens. Und man weiß ja nie, vielleicht hat er ja doch einen heimlichen Nachkommen hinterlassen. So streng war er ja nicht, was Frauen anging.
Und dieses heimliche Urenkelkind geht nun sicher auf die Rävlandaschule.
Wäre das nicht ein ganz vortrefflicher Platz für mich?


Wenn die Igel in der Abendstunde...


Ellen, Fritz und Kurt Tucholsky, 1904


I förrgår sa ett mejl till mig: I Rävlandaskolan behövs en halv lärare i tyska inför höstterminen! Om Kurt Tucholsky fortfarande hade bott i Hindås hade hans barnbarn säkert gått i Rävlandaskolan. Något sådant och lite till skrev jag igår för att söka det där jobbet. Jag tycker förstås att det inte finns någon som passar bättre än jag. Och kanske existerar faktiskt någon hemlig ättling efter gamle Theobald Tiger eller Peter Panter. Han var ju inte så noga angående kvinnor...


När en igelkott i skymningstimman
För åttastämmig manskör

När en igelkott i skymningstimman
stilla ut på musjakt går,
ser jag dina mjuka läppar glimma
och jag är förlorad - å,
Anna-Luise - !

Två kanariefåglar har din fader,
han är både djärv och ingenjör;
men var lördag går han ner till staden
för att ta en pilsner med sin sångarkör -
Anna-Luise - !

När jag viskar: "Snart ska du bli min nog",
vänder du helt stilla blicken mot
en volym, Kärlekens ABC-bok,
men du svarar inte med ett ord,
Anna-Luise - !

Och du gav din hän åt mig i snåren,
det var här och där och med besked,
fråga stolt och tyskt om jag var med de åren,
om jag i vårt stora krig var med...
Anna-Luise - !

Ack, min Gud! Jag ljög så fräckt och billigt
att på bröstet mitt ett järnkors sken;
att år fjorton gick jag ut frivillig,
att jag kom tillbaka som kapten -
Anna-Luise - !

När vi sen stod samman där vi flädern
- ett av kronprinsen planerat träd -
prasslade det lätt i dina underkläder
när du sakta smekte kjolen slät,
Anna-Luise - !

Vill du inte något annat smeka?
Natten sista stjärnor blinkar glest.
Tack för alla underbara lekar.
Jag ska aldrig glömma - må vi ses!
Anna-Luise - !

Ty den vackraste plats jag någonsin fick se,
det är Heidelberg i Wien vid Rhen,
sjömannens öde.
Ingen blåst på flöjt so vackra visor
som du. Lev väl! Lev väl!
Anna-Luise - !


tolkad av Ola och Carsten Palmaer


Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Für deine Bewerbung drück ich dir ganz fest die Daumen Kerstin!
Zumal es ganz schnell gehen kann ... schneller als man es manchmal glauben möchte. Eine Woche nach unserem Ausflug war ich bei gleich 2 Vorstellungsgesprächen - seit Mai arbeite ich 3 Tage in der Woche und ich bin sooo im Stress ...
Melde dich gerne mal wieder, falls du mal wieder Lust auf Halland haben solltest. Einen schönen Sommer wünsch ich dir,
Stefanie

Fru Decibel hat gesagt…

Jag tror inte att personalsekreteraren I Rävlanda vet vem T. var...De tror nog att du är en konstig prick....Och borde det inte vara barnbarnsbarn?

Keri hat gesagt…

Stefanie! Glückwunsch zum Berufsalltag! :-) Hihi... Hab mir schon sowas gedacht. Erst geht gar nüscht - und dann alles auf einmal. Aber Sommerurlaub kannste trotzdem machen, oder? Ja freilich, gern komme ich mal wieder vorbei. Särö war klasse und deine Berichte waren so lustig. Diese Schweden...
Liebe Grüße
Keri

Keri hat gesagt…

Eftersom jag är en konstig prick, är det bäst att berätta om det rätt i tid. ;-) Det heter ju "personligt brev" eller hur? När jag skrev rätt så opersonliga brev, då fick jag ju inte något svar alls. Ska vi se hur jag lyckas den här gången...
Och visst är det barnbarnsbarn. I den tyska versionen använde jag ju "Urenkel".

Anonym hat gesagt…

Can I publish your post to my blog? I'll add a back-link to your forum. That’s one really candy post.

Here is my web-site - i wanna get pregnant