Donnerstag, 19. Juni 2008

Nya vänner - I skogen (Bilderrätsel Nr. 4)

I skogen mötte jag små blommor som jag aldrig sett förut. Jag frågade måsen och han sa "Det är skogsstjärnor." Hemma googlade jag - och jag märkte att vi hade missförstått varandra. Blommorna som jag menade var de andra här på bilden. Vet kanske någon vad de heter?


Skogsstjärnor - Siebensterne - vorn im Bild zu sehen.
Wie heißt aber dieses kleine Kunstwerk da hinten?


Neue Freunde (2) - Im Wald

Wir spazieren durch den Wald und ich entdecke Blümelein. Blümelein, so zart und fein. "Wie heißen die?", frage ich. Die Möwe, die alle meine Fragen immer geduldig aushält - und ich habe haufenweise davon - begibt sich auf den Waldboden, um sie zu inspizieren. "Skogsstjärnor", bekomme ich nach einer Weile zur Antwort. Waldsterne also. Der Name gefällt mir, und ich bin's zufrieden.

Zu Hause schlage ich nach - und merke, dass wir uns missverstanden haben. Die unscheinbaren kleinen Sterne hatte ich gar nicht gemeint, sondern das Blümchen, das auf dem oberen Foto weiter hinten zu sehen sind. Weiß vielleicht jemand, wie das heißt?


Der ganze Waldboden war voll davon...



Kommentare:

rosenkugel hat gesagt…

Jag vet tyvärr inte vad blomman heter, men de båda små blommorna är mycket gulliga tillsammans (översta bilden).

Igår kväll var jag på en faunistikkurs vid Gunnebo slott, intill den vackra Rådasjön. Vi botaniserade vid Stensjön, som också ligger intill slottet, fast norr om. Apropå dina blommor, så har jag nu förstått (genom dina bilder) att vår ledare förväxlade dem. Blommorna hade vissnat, så vi tittade alltså bara på bladen. Han sa att bladen med ett tydligt "hål" precis intill stjälken var skogsstjärna. Han är naturligtvis förlåten, men bra att jag fick reda på detta så snabbt, så att jag inte behövde lägga något felaktigt på minnet. Tack!

Keri hat gesagt…

Ah, Gunnebo! Där har jag också varit i fjol. Det är fint där med den gamla ekeskogen nära sjön. Jag tillbringade nästan en hel dag där, även om vädret var lite ostadigt...

Men nu har jag faktiskt fått en upplysning om den andra blomman också. Här kan du läsa mer.

PS: Just nu kommer jag ihåg att jag ville kommentera ditt Rosenkugel-inlägg på din blogg. Du hade ju frågat om min pappas trädgård. Strax ska jag göra det! :-)

rosenkugel hat gesagt…

Ojdå!
Faunistikkurs var jag ju på i måndags i Botaniska och Vitsippsdalen, där tittade vi på/klappade/gosade med salamandrar bl a. Vid Gunnebo var jag såklart på floristikkurs.

Keri hat gesagt…

Det var roligt!

Men finns inte köttätande växter också? Då blir det faunfloristik kanske... ;-)

Salamandrar? Vilka hittade ni?

rosenkugel hat gesagt…

:-)
Vi hittade en liten och en stor - ca 7 resp 15 cm. Det finns nästan bara små i Sverige, så vi hade en väldig tur. De var svarta med oranga mönster på magen. På stora är mönstret mer distinkt, ja, det var stor skillnad, som om man "ställde in skärpan" när man tittade på den storas mage. Båda hade "dinosaurietaggar" längs ryggen, som "smälte in" i ryggen när de kom upp ur vattnet.