Dienstag, 10. Juni 2008

Nya vänner - I stan

Cum pane är latin och betyder med bröd. Ordet kompanjon härstammer därifrån: den man delar bröd med. I Majorna, bara ett stenkast från huset där måsen bor, finns nu ett nytt bageri som heter just cum pane. Det unga paret som driver bageriet är en svensk-tysk blandning liksom måsen och jag. Brödet som bakas där är osötat och innehåller bara ekologiskt odlade råvaror. Under mina semesterdagar gick jag gärna dit - för att köpa det doftande nybakade brödet och för att ha en kort pratstund med bagarna om lite av varje, både på tyska och på svenska. Nu hoppas jag att den lilla bakverstaden finns kvar när jag reser dit nästa gång.




Neue Freunde (1)

Cum pane ist Latein und bedeutet: mit Brot. Das Wort Kompagnon kommt übrigens daher: einer, mit dem man das Brot teilt. (Früher löffelte man wohl die Suppe gemeinsam aus, teilte aber nicht mit jedem sein Brot...)

In Göteborgs Stadtteil Majorna, nur einen Katzensprung von unserem Quartier entfernt, gibt es seit kurzem eine Bäckerei mit genau diesem Namen: cum pane. Ein nettes junges Paar betreibt den Laden, sie ist Deutsche, er Schwede. Das Brot, das dort gebacken wird, ist ungesüßt - in Schweden wird den meisten Brotsorten nämlich Zucker oder Sirup beigegeben - und nur mit Backzutaten aus ökologischem Anbau hergestellt.

Ich bin sehr gern dort einkaufen gegangen. Frisch gebackenes Brot ist eine feine Sache, zumal wenn es von Hand und mit nur wenigen guten Zutaten hergestellt ist - und nette Gespräche, sowohl auf Deutsch als auch auf Schwedisch, sind auch eine feine Sache. Nun hoffe ich, dass diese kleine Backwerkstatt bei meinem nächsten Besuch dort immer noch existiert.




Brot

Man muß sein Brot mit gar nichts essen.
Mit nichts als Licht und Luft bestreut.
Gefühle, die man ganz vergessen,
Geschmack und Duft der Kinderzeit,
Sie sind im trocknen Brot beschlossen,
Wenn man es unterm Himmel ißt.
Doch wird die Weisheit nur genossen,
Wenn man den Hunger nicht vergißt.

Eva Strittmatter


* * *


KRAV heißt in Schweden übrigens das Siegel für Bio-Lebensmittel


Kommentare:

krakri hat gesagt…

Åh, vad härligt! Nästa gång vi är i Göteborg ska vi också köpa bröd där. Vi bakar ju mest själva, för brödet i Uppsala är inte lika gott som det vid Västkusten (enligt pojkvännen..)

Skönt att ha dig tillbaks! :)

Keri hat gesagt…

Jaså, det finns skillnader mellan brödet i väst och brödet i öst? Detta tänkte jag förekommer bara i Tyskland. Just nu pågar här i närheten en ostalgi-utställning där man kan köpa "Echte Ost-Schrippen zum Preis von damals!". Tyvärr har jag inte någon Alu-Pfennig på mig så att jag kunde skaffa några. ;-)

krakri hat gesagt…

Hehe, stackars! Jo, mina "svärföräldrar" brukar köpa sådan god mörkt rågbröd som kostar knappt över 10kr. Det hittar vi tyvärr inte i Uppsala.

Keri hat gesagt…

Vilket hemlighetsfullt bageri säljer ett bröd för bara knappt över 10 kr? Du har inte förväxlat det med någon mörk fralla? ;-)