Freitag, 27. Juni 2008

Fünf Jahrzehnte nordische Liebesgeschichten

Keine Ahnung, warum ich immer ausgerechnet im warmen Sommer renoviere. Aber das ist tatsächlich in den letzten fünf, sechs Jahren so gewesen. Gestern wurde jedenfalls Katis Zimmer fix und fertig - und als ich nach getaner Arbeit zu Lidl pilgerte, hätte ich dort am liebsten den gesamten Getränkevorrat eingepackt.

Später schaute der Bucharzt vorbei - mit einem Buch, womit sonst? (Er und sein tapferer Eisendrachen sind mir dieser Tage übrigens eine unschätzbare Hilfe, das will ich hier mal sagen! :-) Es war ein kleines, feines Büchlein, eine hübsche Anthologie mit Liebesgeschichten aus Skandinavien. Das erfreute mich sehr, denn ich habe bereits eine solche Sammlung. Die ist allerdings fast 50 Jahre alt, erheblich dicker und mit feinen Graphiken von Edvard Munch versehen. Ja, bereits damals zu DDR-Zeiten ging es wohl los mit dem verstärkten (literarischen) Interesse für die nordischen Länder. Und das hat sich ja bis heute nicht geändert...





Fem decennier nordiska kärlekshistorier

Varför jag alltid behöver renovera just under varma sommardagar det har jag ingen aning om. Men så har det faktiskt varit under de senaste fem-sex åren. Igår fick jag klart Katis rum i alla fall, fast det kostade ganska mycket svett. När jag gick och handlade efter alla dagens målande aktiviteter då helst hade jag köpt allt som fanns att dricka i affären.

Senare tittade en av mina vänner förbi. Han är bokhandlare, men han hjälper till med mycket andra saker också, eftersom han har bil. Jag kallar honom dock bokläkaren. Det är ofta så hälsosamt för själen när han kilar in till mig för en kort stund efter en stressig eller långtråkig arbetsdag. Nästan alltid har han nämligen en bok med sig. Igår var det en snygg liten bok, en samling med skandinaviska kärlekshistorier. (Skandinavien är ju inne i Tyskland sedan länge, och framför allt i bokvärlden märks det mycket.)

Roligt är att jag redan har en sådan bok. Fast den är nästan femtio år äldre, mycket tjockare och den innehåller även fina bilder av Edvard Munch. Ja, Skandinavien var redan inne under DDR-tiden. Om det gäller litteraturvärlden kanske på den tiden mer än i Västtyskland...


Dieses kleine Büchlein hier hat
übrigens
noch einen großen Bruder
und etliche andere Geschwister.


Keine Kommentare: