Freitag, 13. Juni 2008

Att åka veteranspårvagn

Svenska Järnvägsklubben hade bjudit på en två timmars Göteborg rundtur med en gammal spårvagn. Folk som deltog - nästan alla var manliga - hade roligt med intressanta informationer om Göteborgs spårvägsplaner under de närmaste åren som presenterades av en pratkvarn från Västtrafik. Jag hade också roligt - genom att studera alla dessa järnvägs- och spårvägsnörder som är någon speciell typ av människa: de verkar vara lite introverta, men i sällskap bland andra nörder blommar de upp och kommer i full fart. Det är mycket prat om årtal, spårvidder, gamla tidtabeller osv. Den gamla spårvagnen kom för övrigt också i full fart och efter den långa rundturen kände jag mig ganska genomskakad. Men nu kan jag i alla fall nästan hela Göteborgs spårvägsnät - åt alla vädersträck!


Mit diesem Wägelchen sind wir durch die Stadt gezuckelt.
Es ist so alt wie meine Großmutter. Mehr Details? - Hier!



Mit der alten Bimmelbahn...

Der Schwedische Eisenbahnclub hatte zu einer abendlichen, mehr als zweistündigen Rundfahrt durch Göteborg eingeladen - mit einer historischen Straßenbahn. Die meisten Mitreisenden waren männlichen Geschlechts und fast alle wirkten ein bisschen kauzig. Ich glaube, im wirklichen Leben sind sie alle mehr oder weniger introvertiert, aber im Kreise von Gleichgesinnten tauen sie auf. Da werden Jahreszahlen und Spurweiten aufgesagt, alte Fahrpläne ausgetauscht und Eisenbahnfotos aus fernen Ländern präsentiert.

Ich hatte jedenfalls meine helle Freude, während die alte Bahn bimmelnd und quietschend beinahe das ganze Straßenbahnnetz von Göteborg abfuhr. Hinterher fühlte ich mich ein bisschen durchgeschüttelt, aber nun weiß ich auf jeden Fall, was in den nächsten Jahren dort im öffentlichen Nahverkehr so geplant ist. Eine Quasselstrippe von Västtrafik war nämlich auch an Bord.


Bahnfreaks unter sich...


Mit viel Mühe und Freizeit werden alte Bahnen wieder aufgemöbelt.


Tiderna i tabellen är ungefärliga - Fahrpläne beißen nicht! ;-)


In Schweden gibt es nur noch 3 Städte mit Straßenbahnen:
Göteborg, Norrköping, Stockholm. Ich bin ja nun noch nicht
so sehr viel rumgekommen in diesem langen Land. Aber just
in diesen drei Städten bin ich schon Straßenbahn gefahren.
(Hier die Lidingöbahn auf der alten Lidingöbrücke in Stockholm.)


Kommentare:

Bengt O. hat gesagt…

"Bimmelbahn" - intressant. I Wien kallas spårvagnen för "Bim" och man får alltid höra att det är ett typiskt wienskt uttryck. Stämmer alltså inte?

Keri hat gesagt…

"Bimmelbahn" är egentligen ett gammalt tåg - ofta smalspårigt - som kör ganska långsamt och ringer ofta. Så ungefär: www.bimmelbahn.de

;-)

rosenkugel hat gesagt…

När jag flyttade till Göteborg var jag ganska länge rätt förtjust i spårvagnarna, men nu tycker jag att det är väl skakigt, förutom de nya italienska. Djungelspårvagnen gillar jag att titta på, ett roligt inslag i stadsbilden. Man kanske ska vara glad att man har dem, de är ju annars på utdöende i Sverige. Kul med brommavagnen i Sthlm, vad jag vet enda chansen där - då står man ut med skaket för det känns lite gulligt. I Norrping tycker jag också att de är söta, vad jag minns är de extremt smala.

P S Här i Götet är det helt grått och det regnar så smått.

Keri hat gesagt…

Jag har aldrig sett en stad där man kan åka med så olika vagnar - alltså gamla och moderna som är samtidigt i trafik. På Hisingen kör man ju med ganska fossila vagnar om jag minns rätt. Men djungelvagnen som heter till och med "Tarzan & Jane" är verkligen jätterolig!

Det som jag tyckte om i Stockholm när vi åkte Lidingöbanan och Djurgårdslinjen var att det fanns konduktörer. Sådana har försvunnit sedan länge här i Berlin...

PS: I morse började det regna här också. Men det behövs - naturen är ju jättetörstig efter så många veckor utan regn!