Dienstag, 15. April 2008

Vår första vår

Min mås är ut efter våren - med näsan. Allt som finns mycket nära hans nästipp kan han se lite lite grann. "Ingen kvinna skulle tillåta att jag kommer nära henne på det viset. Men det var ju något som jag tyckte ganska mycket om: Att titta på vackra kvinnor om våren..."

Vi är ute på en lång promenad i "Gärten der Welt" - allt blommar och grönskar väldigt mycket. Kati är klädd i färgrika kläder och har Lillan i en bärsjal på sin mage, Toni som har blivit så lång och smal på den senaste tiden har bara en luftig tröja på sig och njuter av att vara med och min mås är ut efter våren - med näsan. Jag går i mitten av denna lustiga procession och jag håller honom i handen.

När måsen släppar min hand för att ha ett näsmöte med olika slags sippor eller med andra små lökväxter
nere på marken tittar folk ganska konsternerat på honom. Jag vet vad de tänker, man kan se det direkt i deras ansikte. Men det är något som vi bryr inte oss om. Inte en dugg. För det är vår första vår. Och det är Jakobs första vår. Just så där har vi aldrig gått förut.




Unser erstes Frühjahr

Meine Möwe ist dem Frühling auf der Spur - mit der Nase. Alles, was sich ganz dicht vor seiner Nasenspitze befindet, kann er ein kleines bisschen erahnen. "Keine Frau ließe es zu, dass ich so dicht herankomme, um sie anzuschauen. Aber gerade das mochte ich doch so gern: Schöne Frühlingsfrauen angucken!"

Wir sind unterwegs in den "Gärten der Welt", wir lassen uns viel Zeit, es wird ein Spaziergang von mehreren Stunden - und alles grünt und blüht wie verrückt. Kati ist kunterbunt angezogen und hat sich den Kleinen in einem afrikanischen Tragetuch vor den Bauch gebunden. Toni, der immer länger und schmaler wird, genießt es sichtlich, nur im Sweatshirt unterwegs zu sein, mit seiner Schwester unterwegs zu sein, und meine Möwe ist dem Frühling auf der Spur - mit der Nase. Wir gehen Hand in Hand inmitten unserer kleinen lustigen Prozession.

Ab und zu entschlüpft mir die Möwe, um sich auf dem Erdboden mit irgendwelchen Frühlingsgewächsen zu beschäftigen. Der lange Mann und die vielen kleinen Blümelein... Die Leute, die vorbeigehen, gucken dann ziemlich konsterniert und ich kann an ihren Gesichtern ablesen, was sie denken. Aber wir kümmern uns nicht darum. Keinen Deut kümmern wir uns darum. Denn dies ist unser erster Frühling. Und es ist Jakobs erster Frühling. So sind wir nie zuvor gegangen.






Kommentare:

Occident hat gesagt…

Det var ett vackert vårmöte! Fortsätt att vandra och dofta er fram - nära, nära!

Keri hat gesagt…

Javisst! Vi kan ju inte låta bli att göra det. :-)

krakri hat gesagt…

Njut av våren ordentligt och bryr er inte om det dumma folket! De är ju bara lite avundsjuka pga er lycka..

Keri hat gesagt…

Jag tycker om att våren kommer så sakta i år. Även om det regnar ganska mycket...

krakri hat gesagt…

Keri, det regnar alldeles för mycket! Igår satt jag på bio med helt blötta kläder och när jag berättade för min käre svensk i telefon, sa han att det var solig och varmt i Uppsala. Pfff, de ska ju ha det kallt och mörkt året runt. ;-)

Keri hat gesagt…

Tja, kanske har vi nu höst året runt. Senaste sommar var det höst, senaste vinter var det höst. Senaste höst var det höst. Blir kanske våren nu också höst?