Dienstag, 22. April 2008

The promise of music


Om det skulle komma en fe till mig, en musikfe, och om hon frågade mig efter tre önskningar, tre musikönskningar, då skulle jag räkna upp de här tre utan att eftertänka: Så snart som möjligt önskar jag uppleva Nikolaus Harnoncourt och Concentus Musicus hemma hos sig - på musikfestivalen Styriarte. (Han fyller 80 år nästa år och jag borde nog skynda mig...) Sen skulle jag vilja resa till Savonlinnas operafestival. Och last but not least - en gång vill jag uppleva Gustavo Dudamels ungdomsorkester på riktigt. De var mer än en gång här i Berlin, men jag lyckades tyvärr inte att få biljetter.

Igår kväll sändes det en jättefin konsert med denna orkester på P2 Live klassiskt. Måsen sa: Tänk, nu sitter vi här i Tyskland och lyssnar på ett svenskt radioprogram. Det spelar en orkester från Venezuela, till och med en ungdomsorkester, de spelar i London - och de spelar Sjostakovitj!




Der Klang der Hoffnung

Wenn mich mal eine Fee besuchen würde, eine Musikfee also, mit einem Violinschlüssel-Zauberstab, und sie würde mich nach meinen drei Wünschen fragen, meinen drei Musikwünschen, dann würde ich gar nicht lange überlegen, sondern die hier aufzählen: So bald wie möglich wünsche ich mir einmal Nikolaus Harnoncourt in seiner steirischen Heimat zu erleben - bei den Musikfestspielen Styriarte in Graz. (Er wird 80 nächstes Jahr und ich sollte mich wohl beeilen...) Dann möchte ich nach Finnland reisen zum Opernfestival in Savonlinna. Und nichtzuletzt wäre es mein Wunsch, einmal Gustavo Dudamels Jugendorchester live zu erleben. Sie waren schon mehrmals hier in Berlin, aber ich hatte nie das Glück, Karten zu erwischen.

Gestern wurde ein eindrucksvolles Konzert mit diesem Orchester im Radio übertragen. Die Möwe sagte - und es klang fast ein bisschen feierlich: "Stell dir vor, nun sitzen wir hier in Deutschland und hören schwedisches Radio. Es spielt ein Orchester aus Venezuela, ein Jugendorchester! Sie spielen in der Royal Albert Hall in London - und sie spielen Schostakowitsch!"



Dieses Konzert wurde im März in Göteborg aufgezeichnet.
Hier waren wir live dabei! Und es war wirklich großartig!


"Dirigieren mit sozialer Leidenschaft"
(Ein Text der Deutschen Welle und ein kurzer Film)

Gustavo Dudamels Webseite

The promise of music - Der Klang der Hoffnung

(Dokumentarfilm über Dudamel und das Musikprojekt "El Sistema")


* * *

Och vilka är era tre musik-önskningar?

Und was sind eure drei Musik-Wünsche?

Kommentare:

krakri hat gesagt…

Jag skulle vilja åka till London för att se en BBC "Night of the Proms"-konsert i Royal Albert Hall. Och en oper på Veronas opernfestival..

Keri hat gesagt…

Ah, London skall det bli! Precis samma önskemål har min mås på sin lista. Men istället Verona sa han "Scala i Milano" och sen var det någon kammarmusikfestival i Irland.

Roligt att få veta vad folk längtar efter om det gäller musik... :-)

Einar J hat gesagt…

Det jag vill sätta upp på listan är i första hand de "musikplatser" som jag ännu inte haft tillfälle att besöka.
- Savonlinna har länge stått på listan..., så där har vi en gemensam önskan, Keri!
- Gergiev på hemmaplan i St. Petersburg skulle vara en höjdare. Gärna med Mussorgskij på programmet.
- Och sen har jag faktiskt ännu inte varit på Wienoperan. Skulle vilja se t ex Don Giovanni där. Wienfilharmonikerna får gärna ge en symfonikonsert i samma veva också, och varför inte med Harnoncourt som dirigent. :-)

Keri hat gesagt…

Då kanske skulle vi åka någon gång tillsammans till Savonlinna! ;-)

Och detta med ryssarna, ja, det låter också väldigt lockande. I år på hösten ska ensemblen av Mariinsky Theatre från St. Petersburg ha ett gästspel här i Berlin.

Harnoncourt fick jag uppleva en gång med Berlinfilharmonikerna. Men i Wien, Graz eller Salzburg har ja inte heller varit.