Montag, 7. April 2008

Öland

Keine Ahnung, warum die Deutschen so verrückt nach Krimis aus dem Norden sind. Vor allem nach Schwedenkrimis. Ein wirklich merkwürdiges Phänomen! Ich selbst hatte vor zwei oder drei Jahren eine mittelschwere Håkan-Nesser-Phase ("Die Schatten und der Regen" fand ich am besten!) - doch damit hatte es sich dann eigentlich auch. Kein Wallander, kein Arne Dahl, kein Mord in Stockholms Schärgarten. Nee, nee. Gut, okay, ich gestehe dann noch eine Tote im Götakanal, ein Intermezzo mit Leif GW Persson, eine Plauderstunde mit Jo Nesbø - und die Namen der Quotenfrauen sind Lena Lehtolainen und Steinunn Sigurðardóttir. (Der isländische Botschafter war auch da und lud hinterher zu Lachsbrötchen und Schnaps ein - eine lustige Veranstaltung!)

Aus meiner Håkan-Nesser-Zeit kommt es, dass mir regelmäßig ein Newsletter von www.schwedenkrimi.de zugeschickt wird. Schon öfter hatte ich vor, diesen Newsletter abzubestellen. Zum Glück habe ich es bis jetzt nicht getan. Gestern erfuhr ich nämlich auf diese Weise, dass es - mal wieder - einen schwedischen Erstseller gibt, der natürlich gleich zum Bestseller und Kultkrimi avanciert. Er spielt in Südschweden auf der Insel Öland und heißt ganz einfach "Öland".

So so. Ein Öland-Krimi also. Vielleicht ist ja nun genau der richtige Zeitpunkt, ein kleines Öland-Winterbilder-und -gedanken-Buch auf den so heiß umkämpften Büchermarkt zu werfen. Schließlich plant der gute Mann, der übrigens mein Jahrgang ist und in Göteborg auf die Welt kam, noch drei weitere Öland-Krimis. Jeder soll zu einer anderen Jahreszeit spielen. Günstiger können die Umstände doch nicht sein, oder? Ich werde gleich in dieser Woche mein selbstgebasteltes Vorab-Exemplar an den PIPER-Verlag schicken. Zufälligerweise kenne ich sogar einen Mann, der dort arbeitet. Drückt mir mal die Daumen, liebe Leute. Es täte mich freuen, wenn es klappt. Und besonders wünsche ich es Thomas und Astrid! :-)

"Öland" - von PIPER Nordiska


Jag vet inte varför tyskarna är så galna i nordiska deckare, framför allt svenska. Ett helt märkligt fenomen! Själv hade jag för två eller tre år sen en medelhäftig Håkan Nesser fas ("Skuggorna och regnet" tyckte jag var bäst) - men mycket mer blev det egentligen inte. Ingen Wallander, ingen Arne Dahl, inget mord i Stockholms skärgård. Visst, en gång träffade jag Leif GW Persson hos Lehmann's, en annan gång Jo Nesbø på Kalkscheune, på Finland-Institutet blev det Lena Lehtolainen och på Felleshuset lyssnade Toni och jag till och med en kvinnlig deckarförfattare från det iskalla Islandet: Steinunn Sigurðardóttir. Det tyckte vi var roligt, för efteråt fick vi mat och dryck. Något konstigt brännvin med ett jävligt namn var det. Erbjudandet på nordiska deckare inklusive uppläsningar är alltså ganska stort i här Tyskland.

Från min Håkan Nesser tid kommer det att jag regelbundet får ett nyhetsbrev från den här webbsidan: www.schwedenkrimi.de. ("Newsletter" är för övrigt det tyska ordet för ett sånt brev...) Mer än en gång tänkte jag avsluta prenumerationen av detta brev - så fullt upp med nyheter om mördare, brottsligare och kommissarier - men hittills har det inte blivit av. Lyckligtvis! Igår kom ett nytt nyhetsbrev med en verkligen intressant nyhet. En deckare som på svenska heter "Skumtimmen" utgavs alldeles nyss här i Tyskland. Men "Die Schummerstunde" heter boken inte på tyska. Nej, den heter helt enkelt "Öland".

Öland! Thomas, den nyaste svenska deckare heter på tyska "Öland"! Skulle då inte tiden vara mogen för att sprida ut din Ölandsbok här i Tyskland? Tänk, författaren planerar skriva en hel serie bestående av fyra Öland-deckare, en för varje årstid. Just den här veckan ska jag skicka en av mina självtillverkade exemplarer till PIPER-förlaget som släppte Öland-deckare just nu i mars. Slumpen ville att jag känner till och med en man som jobbar där. Vi är inga riktiga bekanta men säkerligen kommer han ihåg mig. En gång om året träffar vi varandra på "Bücherbörse" i Berlin.

Nu får ni alla hålla tummarna för att vi ska lyckas med den tyska versionen av Thomas och Astrids Ölandsbok. Om det blir någonting då skulle jag ropa "Yabbadabbadoooo!" - så att det hördes även på andra sidan Östersjön. :-)


Så här tänkte jag kunde den tvåspråkiga
versionen publiceras här i Tyskland.

Kommentare:

Occident hat gesagt…

Vad ska jag säga Keri? Ett tack förefaller orimligt svagt. Vill du att jag skriver några kompletterande mördarhistorier? Jag kunde kanske sprida ut lite mordoffer på Alvaret? Astrid kunde bli en bra kommissarie och andra Ölandsbor vi känner kunde ju bli ambulansförare och journalister för de kriminellt bra historierna?
Keri, allvarligt talat så är jag väldigt glad och tacksam för ditt arbete. VARMT OCH STORT TACK! Kram, Thomas

Keri hat gesagt…

Nej! Inga mordoffer på Alvaret! Inte i din fina Ölandsbok!

Men kanske - om det verkligen blir en tvåspråkig version - behöver jag några uppgifter om det svenska förlaget som publicerade din bok. Hur mycket skulle de ha betalt för en licens på den tyska marknaden? (Jag har ingen aning alls om sådana saker...)

Occident hat gesagt…

Keri
jag har redan kollat med svenska förlaget. De har inga som helst utlandsrättigheter. Bara de svenska. Så mitt bud kvarstår: det skulle inte kosta det tyska förlaget ett öre utöver ditt översättningsarvode: bilder och texter står till fritt förfogande mot ett antal friex. för oss (och det kan vi diskutera i mail). Kör hårt. Nappar de, så skaffar jag ett intyg från mitt svenska förlag, samt kopia på mitt kontrakt.

Keri hat gesagt…

Okej.

Då vet jag - och ska sätta igång!

:-)

Bodil Z hat gesagt…

Keri och Thomas,

roligt! Hoppas det går vägen. Det ser ju verkligen ut som ett bra läge.

Keri hat gesagt…

Får vi se om det funkar - även utan mordoffer på Alvaret och utan någon thriller-feeling i skumtimmen.

Jag har lyssnat lite på deckaren. För nyfikenhets skull. Men ojojoj... Mycket dimma. Och en elak pojke som lockar sin lillebror i vattnet så att han drunknar. Usch! Lyckligtvis är det numera ofta enklare att skaffa en ljudbok på nätet än att köpa en bok som finns bara utomlands. Då kan man dessutom radera ljudboken man inte tycker om...