Montag, 17. März 2008

Souvenirer från Göteborg

Visste ni att kompositören Bedřich Smetana hade levt och arbetat i Göteborg under åren 1856 - 1861? Visste ni dessutom att det fanns en gång en kvinna som hette Elfrida Andrée som var Sveriges första kvinnliga domkyrkoorganist och Sveriges första kvinnliga telegrafist? Vad jag inte heller visste var att det finns ett litet projekt som heter Altfiol i Väst. Häromdagen hittade jag en CD i måsens skivhylla. Och den blev verkligen en fin souvenir från Göteborg!




Wussten Sie schon... dass der Komponist Bedřich Smetana von 1856 bis 1861 in Göteborg gelebt und gearbeitet hat? Wussten Sie schon... dass es eine Frau namens Elfrida Andrée gab, die Schwedens erste weibliche Organistin und Schwedens erste weibliche Telegrafistin war? Und was ich auch nicht wusste: Es gibt ein kleines Projekt, das Altfiol i Väst heißt, also Viola in West(schweden). Dann jedoch entdeckte ich eine Scheibe im CD-Regal meiner Möwe. Und nun habe ich tatsächlich ein prima Souvenir aus Göteborg!

Kommentare:

Occident hat gesagt…

Hej Keri
och välkommen tillbaka. Ja, detta visste jag. För när jag var redaktör för tidskriften Studiekamraten publicerade jag en stor essä av en i London bosatt professor Hodin, som skrev om detta! Fantastiskt, så roligt.
Kram, Thomas

Keri hat gesagt…

Hej Thomas

Men var det länge sen med den där essän? Och vad var det professor Hodin skrivit om? Var det om alla dessa musikstycken som komponerades i Göteborg en gång? Eller om personer, alltså Smetana eller Elfrida Andrée? Har du kanske essän kvar någonstans?

Oj, så många frågor...

Kram tillbaka!
Keri

Occident hat gesagt…

Keri, essän heter Smetana i Göteborg och skrevs av JP Hodin, professor i konstvetenskap i London. Essän skrevs redan 1941. Han var 85 år gammal när jag publicerade den i Studiekamraten nr. 2-3/1990, och hans bakgrund var tjeckisk/judisk. Han bodde i Sverige som flykting på 1940-talet. Jag kan vid tillfälle kopiera den till dig.
God tisdag! Thomas

Keri hat gesagt…

Jaså, essän handlade om Smetana i Göteborg. Och redan på 40-talet är den skriven. Just nu har jag hittat den här sidan med lite mer informationer. Men har ändå lust att läsa essän du publicerade någon gång. Vet du, i slutet av maj reser jag till Sverige igen för en mer än två veckors semester. Tänkte åka till Kristianstad då också... :-)

Occident hat gesagt…

Aj aj aj, då måste vi ju gå och fika tillsammans, eller om du hellre vill det, käka en god middag här hemma - du är hjärtligt välkommen! Jag ska kopiera Smetana-texten till dig!

Keri hat gesagt…

Ja ja ja, men vi måste promenera och snacka framför allt! :-)