Donnerstag, 27. März 2008

Läsvärd essä!

Nu vill jag tipsa mina svenska vänner en väldigt läsvärd essä som är skriven av Bodil och kom ut igår i Dagens Nyheter. En artikel som kanske inte gick att publiceras i en tysk tidning utan att man blev misstänkt för att vara revanschistisk på något sätt... Jag vet inte, men jag antar det.

Mina barns farmor växte upp i Königsberg och hon var tolv när det var dags att fly därifrån år 1944. För några år sedan reste hon dit för första gången - efter alla dessa år. Men det skulle hon kanske inte ha gjort. Nu vet hon att hennes rötter är faktiskt luftrötter. Allting finns kvar, men bara i hennes huvud - och det enda som överlevde är hennes Königsberger Klopse som hon kan laga som ingen annan. Tycker jag.

Tack Bodil, för att du skrivit om detta! (Har tyvärr inte tillräcklig tid för att skriva mer just nu - ville bara peka på denna artikel.)

Kommentare:

Bodil Z hat gesagt…

Hej Keri,
jag läste precis det du skrivit om dina barns farmors återbesök i Königsberg. Kanske går det ändå att skriva om det här i Tyskland i en tysk tidning nu. I ett läsarbrev jag fick via DN fick jag förslaget att översätta artikeln till tyska (och ta bort den snutt som handlar om att varken Dönhoff eller Bettiza finns översatta till svenska) och försöka få in den i någon tysk dagstidning. Försöka kan man ju...

Keri hat gesagt…

Ja, Bodil, varför inte försöka! Jag har en gammal bekant som jobbar på Berliner Verlag - det är alltså dagstidningen Berliner Zeitung som utges av dem. Om du vill kunde jag förmedla kontakten mellan henne och dig.

Bodil Z hat gesagt…

Väldigt gärna om du kan tänka dig att fråga henne. Tack!